Nominacions Oscars 2022: Totes les protagonistes de la 94a edició dels Premis de l’Acadèmia

0
1

Ahir se’n va anunciar la data: 27 de març del 2022. Un any més, ja s’acosten els Oscars, els premis de l’Acadèmia cinematogràfica estatunidenca, que aquest any sumen la seva 94a edició. Enrere queden ja aquells temps en els quals la seva celebració acaparava completament el centre de debat mediàtic i l’interès popular. Malgrat això, resulta innegable reconèixer que continuen essent un gran aparador per a les cintes de caràcter comercial i que doten d’una segona vida als films que ja han recorregut les sales, alhora que impulsen les de recent estrena. Alhora, cristal·litzen certes tendències que es donen dins l’univers cinematogràfic. L’ascens de les plataformes de streaming (ja no només en l’exhibició sinó també en la producció pròpia) és un dels fenòmens que s’han anat observant els darrers temps, evidenciat enguany en el fet que Netflix acapari un total de 27 nominacions, incloent-hi la firma al film que més n’acumula.

“El Poder del Perro” suma, així, un total de 12 nominacions, incloent-hi òbviament les categories estrella. La pel·lícula, una joia infravalorada dins el catàleg de Netflix, va rebre bones crítiques al seu pas pel Festival de Venècia, on la seva directora Jane Campion va recollir el Lleó de Plata. De ben segur que aquest març a Los Angeles tornarem a escoltar el seu nom, quasi 30 anys després de recollir-hi l’Oscar al millor guió per “El Piano”. Tot i seguir-la amb un total de 10 nominacions, menys fortuna se li pronostica a “Dune” de Denis Villeneuve (de fet, el seu nom ni tan sols consta en l’apartat al millor director), un projecte que havia de rellançar la ciència-ficció a l’èxit comercial, però que es va endur una sonora patacada en la taquilla i la crítica. La pel·lícula que sí que ha fet una recaptació record durant aquest darrer any és “Spiderman: No Way Home”, però és totalment absent a les llistes, a excepció d’una nominació pels efectes visuals.

“El Poder del Perro” de Jane Campion

Completen la llista altres èxits i fracassos, encerts i pífies, com “Belfast” de Kenneth Branagh, “West Side Story” de Steven Spielberg, “CODA” de Sian Heder, “El método Williams” de Reinaldo Marcus Green, “Licorice Pizza” de Paul Thomas Anderson, “El callejón de las almas perdidas” del vell conegut de l’acadèmia Guillermo del Toro, l’exitosa “No mires arriba” de Adam McKay o “Drive my car” de Ryûsuke Hamaguchi. Destaquem aquest darrer títol, la primera cinta japonesa a representar el seu país en aquest certamen. Però hi ha molt més que això: la triple nominació (no tan sols a millor pel·lícula estrangera sinó també en la categoria reina i en millor direcció) s’emmarca dins una tendència recent de valoració per part de l’acadèmia estatunidenca del cinema d’autor/a realitzat a Europa, Amèrica Llatina i l’Àsia, cercant el seu origen en les nominacions o premis a “Cold War” (Pawel Pawlikowski, 2018) o “Roma” (Alfonso Cuarón, 2019) i que va trobar el seu zenit en “Parásitos” (Bong Joon-Ho). Malgrat això, sembla que pel·lícules com les franceses “Anette” (Leos Carax) o “Titane” (Julia Ducournau) continuen sent massa experimentals o avantguardistes per a l’Acadèmia.

Totes les esperances dipositades en la candidatura espanyola de “El Buen Patrón” de Fernando León de Aranoa s’han esvaït. Malgrat això, el seu actor protagonista, Javier Bardem, sí que apareix a la llista dels nominats, tot i que per un altre film: “Ser los Ricardo”. També hi apareix, aquest cop sí per protagonitzar el film “Madres Paralelas”, l’actriu Penélope Cruz. No podem fer més que alegrar-nos per la candidatura d’ambdós actors que, a banda d’una professionalitat d’alçada, són parella; però resulta urgent renovar les cares representatives de la interpretació nacional en favor d’altres talents emergents, com bé ha succeït als mateixos Estats Units amb Leonardo DiCaprio i Frances McDormand. Completen les candidatures espanyoles el compositor Alberto Iglesias per la seva tasca al film de Pedro Almodóvar i Alberto Mielgo, amb “El limpiaparabrisas”, una peça de curtmetratge d’animació de la qual podeu gaudir ja aquí.

Penélope Cruz i Javier Bardem

Repassem, doncs, la totalitat de les candidatures als 94 Premis Oscar de l’Acadèmia.

MILLOR PEL·LÍCULA

  • “Belfast” de Kenneth Branagh
  • “CODA” de Sian Heder
  • “No mires arriba” d’Adam McKay
  • “Drive my car” de Ryûsuke Hamaguchi
  • “Dune” de Denis Villeneuve
  • “El método Williams” de Reinaldo Marcus Green  
  • “Licorice Pizza” de Paul Thomas Anderson
  • “El callejón de las almas perdidas” de Guillermo del Toro
  • “El poder del perro” de Jane Campion
  • “West Side Story” de Steven Spielberg

MILLOR PEL·LÍCULA INTERNACIONAL

  • “Drive my car” de Ryûsuke Hamaguchi (Japó)
  • “Flee” de Jonas Poher Rasmussen (Dinamarca)
  • “Fue la mano de Dios” de Paolo Sorrentino (Itàlia)
  • “Lunana: A Yak in the Clasroom” de Pawo Choyning Dorji (Bhutan)
  • “The worst person in the world” de Joachim Trier (Noruega)

MILLOR DIRECCIÓ

  • Kenneth Branagh per “Belfast”
  • Ryusuke Hamaguchi per “Drive my car”
  • Paul Thomas Anderson per “Licorice Pizza”
  • Jane Campion per “El poder del perro”
  • Steven Spielberg per “West Side Story”

MILLOR GUIÓ ORIGINAL

  • “Belfast”
  • “No mires arriba”  
  • “Ser los Ricardo”
  • “Licorice Pizza”
  • “The worst person in the world”

MILLOR GUIÓ ADAPTAT

  • “CODA”
  • “Drive my car”
  • “Dune”
  • “La hija oscura”
  • “El poder del perro”

MILLOR ACTOR PROTAGONISTA

  • Javier Bardem per “Ser los Ricardo”
  • Benedict Cumberbatch per “El poder del perro”
  • Andrew Garfield per “tick, tick, Boom!”
  • Will Smith per “El método Williams”
  • Denzel Washington per “La tragedia de Macbeth”

MILLOR ACTRIU PROTAGONISTA

  • Jessica Chastain per “Los ojos de Tammy Faye”
  • Olivia Colman per “La hija oscura”
  • Penélope Cruz per “Madres paralelas”
  • Nicole Kidman per  “Ser los Ricardo”
  • Kristen Steward per “Spencer”

MILLOR ACTOR DE REPARTIMENT

  • Ciarán Hinds per “Belfast”
  • Troy Kotsur per “CODA”
  • Jesse Plemons per “El poder del perro” 
  • J.K. Simmons per “Ser los Ricardo”
  • Kodi Smit-McFee per “El poder del perro”

MILLOR ACTRIU DE REPARTIMENT

  • Jessie Buckler per “La hija oscura”
  • Ariana DeBose per “West Side Story” 
  • Judy Dench per “Belfast”
  • Kirsten Dunst per “El poder del perro”
  • Aunjanue Ellis per “El método Williams”    

MILLOR DISSENY DE PRODUCCIÓ

  • “Dune”
  • “El callejón de las almas perdidas”
  • “El poder del perro”
  • “La tragedia de Macbeth”
  • “West Side Story”

MILLOR MUNTATGE

  • “No mires arriba”
  • “Dune”
  • “El método Williams”
  • “El poder del perro”
  • “tick, tick… Boom!”

MILLOR FOTOGRAFIA

  • “Dune”
  • “El callejón de las almas perdidas”
  • “El poder del perro”
  • “La tragedia de Macbeth”
  • “West Side Story”

MILLOR EFECTES VISUALS

  • “Dune”
  • “Free guy”
  • “Sin tiempo para morir”
  • “Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings”
  • “Spiderman: No Way Home”

MILLOR SO

  • “Belfast”
  • “Dune”
  • “Sin tiempo para morir”
  • “El poder del perro”
  • “West Side Story”

MILLOR BANDA SONORA

  • “No mires arriba”
  • “Dune”
  • “Encanto”
  • “Madres paralelas”
  • “El poder del perro”

MILLOR CANÇÓ ORIGINAL

  • “Be alive”, “El método Williams”
  • “Dos oruguitas”, “Encanto”
  • “Down to Joy”, “Belfast”
  • “No Time To Die”, “Sin tiempo para morir”
  • “Somehow You Do”, “Four Good Days”

MILLOR VESTUARI

  • “Cruella”
  • “Cyrano”
  • “Dune”
  • “El callejón de las almas perdidas”
  • “West Side Story”

MILLOR PERRUQUERIA I MAQUILLATGE

  • “Coming 2 America”
  • “Cruella”
  • “Dune”
  • “Los ojos de Tammy Faye”
  • “La casa Gucci”

MILLOR PEL·LÍCULA D’ANIMACIÓ

  • “Encanto” 
  • “Flee” 
  • “Luca” 
  • “La família Mitchell contra les màquines”
  • “Raya i l’últim drac”

MILLOR PEL·LÍCULA DOCUMENTAL

  • “Ascension”
  • “Attica”
  • “Flee”
  • “Summer of soul (or, when the revolution could not be televised)”
  • “Writing with fire”

MILLOR CURTMETRATGE

  • “Ala Kachuu – Take and run”
  • “The Dress”
  • “The Long Goodbye”
  • “On My Mind”
  • “Please Hold”

MILLOR CURTMETRATGE D’ANIMACIÓ

  • “Affairs of the Art”
  • “Bestia”
  • “Boxballet”
  • “Robin Robin”
  • “El limpiaparabrisas”

MILLOR CURTMETRATGE DOCUMENTAL

  • “Audible”
  • “Lead me home”
  • “The queen of basketball”
  • “Three song for Benazir”
  • “When we were bullies”
Article anterior“El contador de cartas”, el llastre de la culpa de Paul Schrader.

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí