Palmarès del 78è Festival de Venècia: Merescut reconeixement al cinema realitzat per dones, però amb l’acaparadora incursió de Netflix

0
16
El Jurat del Festival de Cinema de Venècia (presidit pel cineasta coreà Bong Joon-ho) es trobava, tal com indicàvem en el passat article, entre el dilema de premiar i reconèixer un seguit de títols provinents de la grandíssima indústria de Hollywood, dirigits per grans barons amb una fama ja consolidada; o bé deixar pas a un prometedor cinema més autoral i que ens parla des d'una proposta més humil i sincera i, sovint, amb nom de dona. Afortunadament, el jurat s'ha declinat per escollir aquesta darrera opció. 

Ni Dennis Villeneuve, ni Ridley Scott, ni Pablo Larraín ni tan sols el favorit: Pedro Almodóvar. El Lleó d’Or de la Mostra Internacional de Cinema de la Biennal de Venècia se l’ha emportat la francesa d’origen libanès Audrey Diwan per la seva pel·lícula “L’événement”, una adaptació de la novel·la homònima d’Annie Ernaux. En ella s’hi aborda l’embaràs de la seva protagonista (interpretada per una gran Anamaria Vartolomei) i la problemàtica rere la il·legalitat de l’avortament en la conversadora França dels anys ’60 i la necessitat d’haver-ho de realitzar de manera clandestina, un tema d’estricta actualitat, tal com estem veient a l’Amèrica llatina. Per si hi havia el més mínim rastre de dubte, el president del Jurat ha assegurat que la decisió s’ha pres de manera “ràpida” i “unànime”.

El Lleó de Plata, és a dir, el reconeixement a la Millor Direcció, també ha portat gravat el nom d’una dona, en aquest cas el de la directora i guionista neozelandesa Jean Campion per “The Power of the Dog”, un film que aborda la violència implícita en la masculinitat clàssica a través del (neo)western. A la vegada, el premi al Millor Guió ha recaigut sobre Maggie Gyllenhaal, que va adaptar la novel·la de Elena Ferrante per a la pel·lícula “The Last Daughter”. Això sí, un dels pocs barons habituals del Festival premiats en aquesta edició ha estat Paolo Sorrentino que s’ha emportat a Nàpols el Gran Premi del Jurat per “È stata la mano di dio”, pel·lícula amb un fort vincle personal cap a la seva ciutat. Totes aquestes darreres tres pel·lícules compten amb la producció de Netflix que, aquest cop sí, obté els guardons i reconeixement que fa anys que cerca i que contrasta amb la línia d’altres festivals que li han imposat un veto per la seva distribució via streaming, com és el cas de Cannes.

Penélope Cruz, tal i com s’esperava, va recollir la Copa Volpi en reconeixement per l’actuació a “Madres Paralelas”

Un dels premis en el que menys dubtes s’esperaven és el de millor interpretació femenina (anomenada aquí Copa Volpi) que, efectivament, s’ha emportat Penélope Cruz per la seva magnífica actuació al capdavant de “Madres Paralelas” de Pedro Almodóvar, únic guardó d’una pel·lícula que havia generat expectatives molt favorables. Més polèmica ha estat la decisió de premiar, en el seu vessant masculí, a John Arcilla per la seva interpretació a “On the job: The missing 8”, una de les pel·lícules menys lluïdes que han transcorregut al llarg de la Secció Oficial del festival.

En definitiva, el Palmarès definitiu del Festival de Cinema de Venècia ha tornat a recordar-nos què significa l’anunci de les decisions dels jurats d’aquests esdeveniments: o la confirmació dels rumors i expectatives generades al llarg de les projeccions del festival o bé, com ha acabat succeint en aquest cas, l’adveniment de sorpreses que generen tot un revulsiu entre crítica i mitjans de comunicació i que llencen a l’estrellat noms que, en altres circumstàncies, haguessin romàs entre les ombres. Celebrem que el Jurat de Joon-ho hagi inclòs tants noms de dones entre les categories premiades, confirmant aquest canvi de tendència per desmuntar les estructures de poder masculines dins la Indústria i advocant per una paritat merescuda alhora que efectiva. A la vegada no deixa de preocupar-nos que plataformes que obvien la distribució clàssica en sales de cinema hagin acaparat tants premis, però alhora ens suscita un debat i diàleg interessant entre les posicions que els jurats dels diferents festivals mantenen.

Podeu consultar tot el Palmarès Oficial a continuació:

Lleó d’Or: “L’événement” de Audrey Diwan.
Lleó de Plata Gran Premio del Jurado: “È stata la mano di dio” de Paolo Sorrentino.
León de Plata Millor Direcció: Jane Campion, per “The power of the dog”.
Premi al Millor Guió: Maggie Gyllenhaal, per “The Lost Daughter”.
Premi Especial del Jurat: “Il Bucco”, de Michelangelo Frammartino.
Copa Volpi a la millor interpretació femenina: Penélope Cruz, per “Madres paralelas”.
Copa Volpi a la millor interpretació masculina: John Arcilla, por “On the Job: The Missing 8”.
Premi Marcello Mastroianni a la millor interpretació emergent: Filippo Scotti, per “È stata la mano di dio”

Premio Luigi di Laurentiis a la millor òpera prima: “Imaculat”, de Monica Stan i George Chiper-Lilemark.
Lleó d’Or honorífic: Roberto Benigni i Jamie Lee Curtis.
Premi Cartier Glory: Ridley Scott.
Premi del públic Armani Beauty: “The blind man who did not want to see Titanic”, de Teemi Nikki.

Article anteriorLes estrelles tornen a brillar sobre el cel de Venècia – Programació i inauguració del Festival de Cinema de Venècia
Article següentAbraçades de retrobament – Programació i inauguració de Festival de Cinema de San Sebastián

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí